Jak na zdravé zuby a dásně

Přecitlivělé zuby a dásně trápí značnou část populace. Když se k tomu ještě přidá nepříjemný kaz, je malér na světě a člověku nezbude nic jiného, než navštívit svého zubaře. Nepříjemnostem se zuby lze ale předejít a to správnou dentální hygienou. Důležité přitom není čistit zuby častokrát, ale především to musí být správnou technikou čistění zubů, kterou mnozí z nás stále ještě neovládají. Stačit vám navíc nebude jen zubní kartáček a pasta – na správnou péči o zuby je třeba se vybavit mnohem lépe.

1) Pravidelné čistění zubů je základ

Zuby bychom si měli čistit alespoň dvakrát denně a to ráno a večer. Vztahuje se to pochopitelně nejen na dospělé jedince, ale i na děti s mléčnými zuby, jelikož i ty může napadnou zubní kaz. Při výběru kartáčku dejte pozor na citlivost svých dásní. Všeobecně je nejvhodnější používat zubní kartáček se střední tvrdostí a nejlépe i mírně ohebným krčkem. Zubní pastu také bude třeba vybírat s rozumem. Nenechte se nalákat na nízkou cenu některých zubních past nebo jejich atraktivní zbarvení. raději si přečtěte, zda pasta obsahuje potřebný fluor. Pozor si dejte na zubní pasty, které slibují vybělení zubů. Možná po pár použitích sice bude patrné jisté zlepšení odstínu, ale ve většině případů to bývá na úkor poškození zubní skloviny. Pokud vás trápí zažloutlé zuby, obraťte se na odborníka. Domácí “léčba” vám v tomto případě může spíše uškodit. Hůře dostupná místa očistíte speciálními mezizubními kartáčky. Ty můžete zakoupit i na delším nástavci a zahnuté, aby se vám s nimi dobře zacházelo. Mezizubní kartáčky jsou v mnoha velikostech. Ty nejmenší vám bohatě vynahradí zubní niť. Pokud vás zajímá, zda je nutné používat i ústní vodu, pak je naše odpověď ano. Pomocí ní totiž pečujete nejen o draví zubů, ale také dásní.

Shlédněte také: Šetření peněz a finanční magazín

2) Omezte konzumaci sladkých potravin

Pamatujete si, jak vám rodiče v dětství říkali, že nemáte jíst tolik sladkostí, aby se vám nezkazily zuby? Věřte, že měli pravdu. Nadměrná konzumaci sladkých čokolád, bonbónů a sušenek není totiž vůbec prospěšná pro vaše zuby. Pozor si ale také musíte dát na skryté cukry a to například v ovoci. Cukr naleznete jak v jablkách, švestkách, hruškách tak i v pomerančích či mandarinkách. Konzumujte je proto v omezeném množství a nikde ne krátce před čistěním zubů. Když už máte vyčištěné zuby, nejezte pokud možno vůbec nic. Z nápojů vybírejte pouze ty neslazené. Největším zlem jsou pochopitelně barevné sladké limonády, ve kterých je cukru značné množství, ačkoliv si to sami mnohdy neuvědomujeme. Stačí si přečíst složení na láhvi a budete mít jasnou představu o tom, kolik cukru a umělých sladidel svému tělu a svým zubům dopřáváte. Myslete na to dřív, než bude pozdě a vás začnou trápit nepříjemné zubní kazy.